De beste tips om te scoren met Google Adwords

Google Adwords, de motor van Google inc.

Inmiddels is Google Adwords al bijna 17 jaar een dominante speler in de wereld van Online Marketing. Het mag gerust de geoliede motor van Google worden genoemd. In 2015 alleen al was 77% van de omzet afkomstig van Adwords, een astronomische waarde van $52.000.000.000. De concurrentie heeft in die afgelopen jaren ook niet stil gezeten. Met de komst van nieuwe (social) media zijn ook de aanbieders van online advertentie diensten gegroeid. De een zweert bij Twitter ads, de ander bij Facebook ads. Maar Adwords is en blijft een geduchte speler op dit gebied. Natuurlijk is er in die 17 jaar veel veranderd en dat leek ons een mooie aanleiding om onze expertise met je te delen.

First things first – Duidelijkheid en overeenkomstigheid in je landingspage

Wanneer je een advertentie live zet, moet je niet uit het oog verliezen wat een bezoeker op jouw landingspage te zien gaat krijgen. Zorg dat de tekst in je advertentie aansluit bij wat de bezoeker gaat zien op je landingspage. Dit klinkt vanzelfsprekend, maar in de praktijk zien we het toch regelmatig. Dan leidt de advertentie ineens naar een (te) oud blog, of soms zelfs een 404-error(!).

Tone of Voice – ken je doelgroep

De Tone of Voice is extreem belangrijk bij het maken van je advertenties. Kies je voor een persoonlijke benadering, of voor meer afstandelijk, zakelijk? Allemaal dingen waarover jij als advertentie maker zelf de controle over hebt. Maar belangrijk  om tot deze conclusie te komen is kennis over de beoogde doelgroep. Hoe raakt jouw doelgroep in beginsel geïnteresseerd in jouw dienst of product? En welke benadering past daar het best bij? Simpel voorbeeld: Een afvalwerker zal een zakelijker Tone of Voice hanteren dan bijvoorbeeld een lokale bloemist. De individuele doelgroepen zou nou eenmaal wezenlijk verschillend. Een bijzondere ontwikkeling van de laatste tijd is dat veel bedrijven een persoonlijker Tone of Voice hanteren, ondanks het zakelijke karakter van het betreffende bedrijf. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de wil om anders te zijn dan concurrenten, die een zakelijke benadering blijven hanteren in hun commerciële communicatie. Dit kan dus een aanrader zijn, maar onze tip is om het vooral niet te forceren. Het moet passen bij jou en jouw bedrijf en haar diensten/producten.

Mobile Advertising – Gebruikt iemand nog desktops?

Rond de zomerperiode van 2015 kondigde Google een nieuwe mijlpaal aan. Het aantal mobiele gebruikers van Google oversteeg de desktop gebruiker. Wat betekent dit voor de adverteerder op Adwords? Simpel gezegd: target op mobiele gebruikers. Wat natuurlijk key is bij een succesvolle Adwords campagne is het slim inzetten van je advertentiebudget. Om dat te doen is het belangrijk om te adverteren naar een doelgroep bij wie jouw advertentie het best aansluit. Is jouw doelgroep bijvoorbeeld wat jonger? Een gerichte campagne op mobiele gebruikers is dan zeker iets om te overwegen. Zet de resultaten van een mobiele advertentie campagne af tegen een campagne gericht aan desktop gebruikers en trek lering uit de resultaten. Grote kans dat je met minder geld meer mensen bereikt.

Aanvullende sitelinks

Wat zoekmachinegebruikers prettig vinden is snel de relevante resultaten te zien krijgen. Aanvullende sitelinks kunnen hierbij een wereld van verschil maken. Kijk even mee naar dit voorbeeld: Stel je zoekt hondenkoekjes (voor je hond, ja) dan kan het voor de bezoeker best prikkelend zijn om erachter te komen wat de ‘specialiteiten’ van een hondenkoekjesbakker zoal kunnen zijn. Was je voornemens om direct even langs te gaan dan klik je wellicht nog eerder op de aanvullende sitelink ‘Openingstijden’. Allemaal dingen die je kan overwegen om een hoger doorklik ratio van je Adwords Campagnes te realiseren.

Koppel met Analytics

Meten is weten is het adagio. En dat is in het geval van Adwords campagnes zonder meer het geval. Natuurlijk kan je lukraak een advertentie lanceren en als je dan de opvolgende dagen een stijging in het aantal offerte-aanvragen of omzet ziet kan je dat met de natte vinger wel toekennen aan je Adwords advertentie. Maar zou het niet heerlijk zijn om gewoon zeker te weten hoe vaak er op je advertentie geklikt is, door wie, vanaf welke locatie, met welk device en zelfs welk besturingssysteem? Google Analytics is your go-to-guy! Maak een analytics account aan en koppel je Adwords campagnes hieraan. Dit stelt je in staat om je advertenties bij te sturen door bijvoorbeeld te kiezen voor een nieuwe doelgroep, de tekst een beetje aan te passen, de ene woordkeuze tegen de andere af te zetten in een A/B split-test. De mogelijkheden zijn grandioos.

Remarketing

Stel een bezoeker is via een Adwords advertentie of via de organische zoekresultaten op je site terecht gekomen. Op de homepage. Vervolgens naar de productpagina is gegaan, heeft geklikt op meer informatie en vervolgens je site verlaat. Je kan dan zeker overwegen om aan al die bezoekers een advertentie te richten, met bijvoorbeeld een korting voor het product waar ze naar hebben gekeken. Dit noemen we remarketing en Google Adwords biedt hiervoor alle tools om te zorgen jij in het vizier blijft van de bezoeker die jouw site al eens heeft bezocht. Je kan aan bezoekers van je website die niets gekocht hebben sowieso al 2 type ads richten: 1 advertentie die de bezoeker helpt indien zij vragen hebben over een product en 1 die bijvoorbeeld een kleine korting geeft op het door hun bekeken product. Probeer het eens en laat je verrassen door de resultaten. Natuurlijk hoef je niet helemaal zelf het wiel uit te vinden, wij zijn bedreven in het meedenken en uitvoeren van uitgebreide Adwords campagnes. als je vragen hebt, bel ons gewoon even op 070 322 9083 en dan helpen wij je graag verder.